Loading color scheme

Dostavba dálnice D4 razí cestu využití PPP v Česku

Dostavba dálniční sítě představuje jednu z priorit české vlády. Všechny úseky dálnic se doposud stavěly výhradně v režii státu. Při dostavbě 32 kilometrů dálnice D4 se ale v Česku vůbec poprvé využívá partnerství státu se soukromým sektorem. Po přípravdných pracích rozjíždí konsorcium Via Salis stavbu naplno.

 

Stavba a provoz
Projekt PPP D4 realizuje sdružení Via Salis francouzských firem VINCI Concessions, VINCI Highways a Meridiam. Investice zahrnuje design, financování, stavbu a údržbu 32 km dálnice D4 z Příbrami do Písku
a modernizaci dalších 16 kilometrů již zprovozněných navazujících úseků. Stavba bude podle smlouvy se státem hotova v prosinci 2024 a dalších 25 let bude konsorcium dálnici provozovat.
Stát začne dálnici splácet až po jejím zprovoznění a v roce 2049 ji plnohodnotně převezme do své správy. Oproti tradičnímu modelu veřejného zadávání si stát nekupuje jen výstavbu, ale též službu ve formě provozu a kvalitní údržby. Stát tedy přenáší rizika na soukromý sektor, který bude zodpovědný za kvalitu a bezpečnost dálnice po dobu téměř 30 let. Jak ukazují příklady ze zahraničí, kde VINCI Highways a Meridiam působí a kde je PPP v současnosti již běžným modelem nejen v silničním stavitelství, díky jasnému nastavení zodpovědnosti koncesionář staví podle harmonogramu, kvalitně a ve svém vlastním zájmu také dbá na údržbu.
Historicky první stavba, která v ČR vzniká na základě PPP modelu, bude hrát významnou roli i jako referenční projekt pro další zvažovanou výstavbu dálniční sítě.

Zelená a high-tech dálnice D4
Projekt D4 není unikátní jen formou financování, ale i velkým důrazem na ekologické aspekty stavby a nasazení nejmodernějších technologií.
Na nové D4 vznikne několik ekoduktů pro bezpečný pohyb divoké zvěře. Společně s propustky pod dálnicí bude takových přechodů a podchodů pro zvěř existovat dvacet. Především obojživelníky chrání v průběhu stavby 16 kilometrů speciálních zábran. K zachování biodiverzity přispěje i zákaz používání herbicidů při údržbě. Počítá se také s tím, že nové uplatnění najde většina vyfrézovaného asfaltu.
Nové úseky D4 získají i high-tech prvky. Celý průběh stavby bude sledovat technologie BIM, tedy digitální modelování, jehož základem je pravidelné snímkování z dronů. Nová dálnice bude stoprocentně pokryta kamerovým systémem, což má významný přínos nejen pro řízení provozu, ale i pro složky integrovaného záchranného systému. Stav počasí bude zjišťovat deset meteorologických stanic, hustotu a plynulost dopravy zase speciální senzory. Projekt počítá s tím, že na dálničních konstrukcích bude zavěšeno 28 variabilních dopravních značek a informačních tabulí.

Zkušený mezinárodní tým
První český infrastrukturní projekt realizovaný metodou PPP vede zkušený mezinárodní tým odborníků. Generálním ředitelem společnosti Via Salis a výkonným ředitelem společnosti VINCI Highways pro střední Evropu je Christian Biegert. Podle něj je velkou přidanou hodnotou Via Salis pro tento projekt rozsáhlé know-how, které do něj vkládají firmy vítězného konsorcia, tedy VINCI Concessions, VINCI Highways a Meridiam.

Via Salis oceňují zahraniční odborníci
Česká dostavba dálnice D4 si již vysloužila pozornost zahraničních odborníků, získala prestižní mezinárodní ocenění PFI (Project Finance International) Awards 2021 pro nejlepší evropský PPP projekt a European Transport Deal of the Year v rámci IJGlobal Awards 2021, kde se hodnotí nejlepší investiční projekty v oblasti infrastruktury.

AKTUÁLNÍ ČÍSLO

Naši partneři

komora clen

krumlov

PBP banner

Audi

Banner LaVino

Dali

Banner cafedock

Banner cafedock2

onix

Banner felixir

Banner lexus

Banner FF

Banner Lazne

Banner reviderm

Banner spa

Banner napoleon