Loading color scheme

Dostavba dálnice D4 razí cestu využití PPP v Česku

Dostavba dálniční sítě představuje jednu z priorit české vlády. Všechny úseky dálnic se doposud stavěly výhradně v režii státu. Při dostavbě 32 kilometrů dálnice D4 se ale v Česku vůbec poprvé využívá partnerství státu se soukromým sektorem. Po přípravdných pracích rozjíždí konsorcium Via Salis stavbu naplno.

 

Stavba a provoz
Projekt PPP D4 realizuje sdružení Via Salis francouzských firem VINCI Concessions, VINCI Highways a Meridiam. Investice zahrnuje design, financování, stavbu a údržbu 32 km dálnice D4 z Příbrami do Písku
a modernizaci dalších 16 kilometrů již zprovozněných navazujících úseků. Stavba bude podle smlouvy se státem hotova v prosinci 2024 a dalších 25 let bude konsorcium dálnici provozovat.
Stát začne dálnici splácet až po jejím zprovoznění a v roce 2049 ji plnohodnotně převezme do své správy. Oproti tradičnímu modelu veřejného zadávání si stát nekupuje jen výstavbu, ale též službu ve formě provozu a kvalitní údržby. Stát tedy přenáší rizika na soukromý sektor, který bude zodpovědný za kvalitu a bezpečnost dálnice po dobu téměř 30 let. Jak ukazují příklady ze zahraničí, kde VINCI Highways a Meridiam působí a kde je PPP v současnosti již běžným modelem nejen v silničním stavitelství, díky jasnému nastavení zodpovědnosti koncesionář staví podle harmonogramu, kvalitně a ve svém vlastním zájmu také dbá na údržbu.
Historicky první stavba, která v ČR vzniká na základě PPP modelu, bude hrát významnou roli i jako referenční projekt pro další zvažovanou výstavbu dálniční sítě.

Zelená a high-tech dálnice D4
Projekt D4 není unikátní jen formou financování, ale i velkým důrazem na ekologické aspekty stavby a nasazení nejmodernějších technologií.
Na nové D4 vznikne několik ekoduktů pro bezpečný pohyb divoké zvěře. Společně s propustky pod dálnicí bude takových přechodů a podchodů pro zvěř existovat dvacet. Především obojživelníky chrání v průběhu stavby 16 kilometrů speciálních zábran. K zachování biodiverzity přispěje i zákaz používání herbicidů při údržbě. Počítá se také s tím, že nové uplatnění najde většina vyfrézovaného asfaltu.
Nové úseky D4 získají i high-tech prvky. Celý průběh stavby bude sledovat technologie BIM, tedy digitální modelování, jehož základem je pravidelné snímkování z dronů. Nová dálnice bude stoprocentně pokryta kamerovým systémem, což má významný přínos nejen pro řízení provozu, ale i pro složky integrovaného záchranného systému. Stav počasí bude zjišťovat deset meteorologických stanic, hustotu a plynulost dopravy zase speciální senzory. Projekt počítá s tím, že na dálničních konstrukcích bude zavěšeno 28 variabilních dopravních značek a informačních tabulí.

Zkušený mezinárodní tým
První český infrastrukturní projekt realizovaný metodou PPP vede zkušený mezinárodní tým odborníků. Generálním ředitelem společnosti Via Salis a výkonným ředitelem společnosti VINCI Highways pro střední Evropu je Christian Biegert. Podle něj je velkou přidanou hodnotou Via Salis pro tento projekt rozsáhlé know-how, které do něj vkládají firmy vítězného konsorcia, tedy VINCI Concessions, VINCI Highways a Meridiam.

Via Salis oceňují zahraniční odborníci
Česká dostavba dálnice D4 si již vysloužila pozornost zahraničních odborníků, získala prestižní mezinárodní ocenění PFI (Project Finance International) Awards 2021 pro nejlepší evropský PPP projekt a European Transport Deal of the Year v rámci IJGlobal Awards 2021, kde se hodnotí nejlepší investiční projekty v oblasti infrastruktury.

AKTUÁLNÍ ČÍSLO

Naši partneři

komora clen

Audi

smart 270x371 02

Paliy

Banner LaVino

Banner cafedock

Banner cafedock2

onix

Banner felixir

Banner lexus

Banner Lazne

Banner reviderm

Banner napoleon