Loading color scheme

Zpěvák Jan Smigmator vydává nové album!

Něco se valí. A je to jiný. A je to dobrý! Jako by tento zamotaný rok 2020, kdy se nám všem snaží rytmus i melodii vnutit koronavirus, vlil do žil Janu Smigmatorovi nějakou mimořádně dobrou a divokou transfuzi. Blýskavé pódium s reflektory a big bandem za zády, na jaké byl zvyklý ve skvělé sérii koncertů projektu Sinatrology, vyměnil za jiný svět. V létě začal jamovat na své vlastní zahradě a přivedl k životu Jazz Piknik, jeden z nejoriginálnějších hudebních projektů doby covidové. Z něj se navíc už brzy vyvine i nejmenší jazzový klub na světě.

A na této desce vystoupil z oparu hladících, učesaných sinatrovských melodií do rozcuchanějších a originálnějších kulis. Smigmator na sobě pracuje systematicky a neúnavně, jezdí třeba do New Yorku na lekce zpěvu k legendární americké zpěvačce Marilyn Maye a jako by se mu rytmus tohoto města, které nikdy nespí a má barev jako celý svět, dostal pod kůži ještě hlouběji než Sinatrovo I’ve Got You Under My Skin.
Harlemsko-brooklynský sound albu dodal asi nejúspěšnější jazzový Čech současnosti Ondřej Pivec a jeho hammondky. Smigmator ho díky covidu uzmul na pár týdnů (možná i měsíců) hvězdě první velikosti Gregorymu Porterovi a Honzovi s Ondřejem to společně ohromně svědčí a šlape. Světovou klasiku Feeling Good vystřihli s textem Ester Kočičkové tak, že by se Nina Simone, John Coltrane i Michael Bublé museli zastavit a zaposlouchat: „What? That’s pretty damn good!“ Jako by Feeling Good vystihovalo, jak se teď Jan Smigmator má a cítí.
Krize nekrize, vlak rozjel rychleji než pendolino, a když se řítí z Brna rovnou do Harlemu, posluchači možná spadne brada. Píseň Rychlík do Harlemu, kterou brněnský bluesman a svéráz Darek Neumann napsal, když byl Smigmator počat a premiéru měla, když se v roce 1986 narodil, veze Honzu na vlně hammondek a vrstevnatých bicích tak samozřejmě, až by člověk uvěřil, že tímto vlakem z Heršpic dojíždí Smigmator do harlemských sklepních putik denně. Dá se říct, že tato skladba vystihuje novou desku víc než název Murphyho zákon. Protože tady ten základní „co se může pokazit, pokazí se“, Smigmator upravil na „co se letos může podařit, to se podaří“.
Na albu se Jan Smigmator představuje i jako autor několika textů a po boku česko-německého klavíristy Svatopluka F. Smoly také jako spoluautor hudby. Vedle vlastní tvorby a světových standardů se na desce objevuje i několik písní z repertoáru německého zpěváka Rogera Cicera, na které pro Honzu napsali české texty Václav Kopta, Josef Nečas a Ester Kočičková.
Deska, kterou produkuje multižánrový klavírista, aranžér a producent Jan Steinsdörfer (Ewa Farna, Chinaski ad.) a zahrál si na ní mimo jiné i klavírní virtuos Ivo Kahánek, vychází deset let od začátku Smigmatorovy sólové kariéry, pět let po uvedení úspěšného projektu Sinatrology a je pátým Janovým albem. Dvanáct skladeb, ve kterých se Honza představuje ve všech svých hlasových polohách, naznačuje, že tady někde může být zásadní přestupní stanice do další pětiletky.
A v ní už kola roztáčí nadupaný rychlík a pára se valí. A je to rychlý. A je to nový. A je to hřmotný. A je to dobrý!

 

Petr Šimůnek
sleeve note alba Murphyho zákon

AKTUÁLNÍ ČÍSLO

Naši partneři

komora clen

Audi

smart 270x371 02

Paliy

Banner LaVino

Banner cafedock

Banner cafedock2

onix

Banner felixir

Banner lexus

Banner Lazne

Banner reviderm

Banner napoleon