Filip Bandžak
Znamení Panna. český barytonista
Filip Bandžak se narodil v Pardubicích. Svoji pěveckou kariéru zahájil v Kühnově dětském sboru (Prague Philharmonic Childern´s Choir) pod vedením prof. Jiřího Chvály. Po vítězství sboru na mezinárodní soutěži European Grand Prix v roce 1998 ve španělské Tolose odešel ze sborové scény. Svoji sólovou dráhu zahájil již v roce 1993, kdy vystupoval v Česku, Německu a v Polsku Filip Bandžak se narodil v Pardubicích. Svoji pěveckou kariéru zahájil v Kühnově dětském sboru (Prague Philharmonic Childern´s Choir) pod vedením prof. Jiřího Chvály. Po vítězství sboru na mezinárodní soutěži European Grand Prix v roce 1998 ve španělské Tolose odešel ze sborové scény. Svoji sólovou dráhu zahájil již v roce 1993, kdy vystupoval v Česku, Německu a v Polsku v hlavní roli dětské opery Hanse Krásy Brundibár. Svůj první „malý úspěch na velké scéně“ dosáhl již ve svých 11 letech na scéně pražského Národního divadla v roli Pážete v opeře G. Verdiho Rigoletto, debutoval ve Státní Opeře v Praze v roli malíře Marcella v opeře La Bohème G. Pucciniho. Po absolvování studia – oborů psychologie a hudební kultura na Západočeské univerzitě v Plzni, opery na Hudební fakultě Ruské akademie múzických umění v Moskvě (GITIS) ve třídě prof. Rozetty Němčinské, pod vedením sólisty Velkého divadla v Moskvě, národního umělce RSFSR, barytonisty Jurije Věděnějeva a národní umělkyně RSFSR, prof. Světlany Varguzovové, po návratu do České republiky vystupoval v koncertních sálech a divadlech mnoha měst České republiky jako např. v pražském Národním divadle, v pražském Obecním domě a v Rudolfinu, v libereckém divadle F.X. Šaldy, v pzeňském divadle J.K. Tyla, a dále na Slovensku, v Rakousku, Itálii, Polsku, Maďarsku, Německu, Řecku, Francii, Belgii, Španělsku, Holandsku, Slovinsku, Estonsku, Rusku, na Ukrajině, v Kazachstánu, Malajsii, Singapuru, Číně a v Kanadě. Od ukončení studia úzce spolupracuje ve Vídni s legendárním ruským basistou, národním umělcem SSSR, Kammersänger, prof. Jevgenijem Nestěrenkem.Filip Bandžak velmi úspěšně reprezentuje Českou republiku v zahraničí, na mezinárodních hudebních festivalech, na prestižních mezinárodních pěveckých soutěžích. Je laureátem Mezinárodní soutěže Mikuláše Schneidera-Trnavského na Slovensku, získal I. cenu na Mezinárodní soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech. Stal se laureátem největší a nejprestižnější soutěže v Asii – Čínské mezinárodní pěvecké soutěže (CIVC) v Nigbu, kde současně získal Grand Prix za nejlepší interpretaci čínské árie v čínském jazyce. V řeckých Aténách se stal laureátem i jedné z nejprestižnějších světových soutěží – Mezinárodní soutěže Maria Callas Grand Prix 2009, která se konala pod záštitou Ministerstva kultury Řecka a UNESCO. V ruském Pljosu se stal laureátem První mezinárodní pěvecké soutěže F.I. Šaljapina. Opakovaně vystupuje na mezinárodních hudebních festivalech, jako jsou Bártok+ v maďarském Miškolci, na největším Mezinárodním asijském hudebním festivalu v čínském Harbinu, na největším evropském varhanním festivalu v ruskéSamaře. S velkým úspěchem představil tvorbu současných českých skladatelů na Mezinárodním hudebním festivalu soudobé hudby v peruánské Limě. Aktivně podporuje umělecko-vzdělávací projekty zejména v zemích západní Afriky, spolupracuje s Mariinským divadlem v Petrohradu. Za svoji uměleckou činnost získal nejvyšší ocenění Evropské unie umění v oblasti operního zpěvu – Zlatá Europea.
Narozen jste ve znamení Panny. Jak se ve vás odráží síla a energie vašeho znamení, kde cítíte svou největší vnitřní sílu a kde vnímáte příležitost k růstu?
Upřímně řečeno, na horoskopy příliš nedávám. Přesto musím přiznat, že se v charakteristice znamení Panny do jisté míry poznávám. Pečlivost, smysl pro organizaci a pozornost k detailu jsou vlastnosti, které jsou v mé práci a přípravě nezbytné. Často mě pak i výsledek stimuluje k ještě většímu úsilí a motivuje mě posouvat své hranice dál, což mi také pomáhá neustále nalézat ve svém životě i ve své práci něco zajímavého a nového, a to i kdyby se mělo jednat jen o zdánlivé drobnosti.
Patřím mezi ty lidi, pro něž musí jejich život dávat smysl.
Abyste něčeho dosáhli, měli byste se nejdříve doopravdy zamyslet. Poté, nejlépe za pomoci někoho zkušeného v daném oboru, vyhodnotit, v čem opravdu vynikáte, a tuto dovednost se dále snažit poctivě rozvíjet. To se ale netýká jen umění. Co naplat, že vás příroda obdarovala například mohutnými svaly, milým obličejem, ostrovtipem nebo překrásným hlasem, když svůj dar necháte ležet ladem. Talent sám není ničím bez každodenní práce.
Za všechno ve svém životě vděčím soustředěné práci, které se mohu věnovat rovněž i díky podpoře své rodiny a blízkých.
Nemám rád, když se jakkoli oslavuje lidská hloupost či bezohlednost.
Žít znamená umět se radovat i ze zdánlivých maličkostí, z umění dělat radost druhým.
Doufám, že se jednou budu moci ohlédnout a s lehkým úsměvem na tváři podotknout, že můj život měl smysl.
Peněz musí mít člověk tolik, aby měl možnost se rozvíjet, nemusel dělat kompromisy v základních potřebách a aby mohl mít možnost poskytnout kvalitní vzdělání a rozvoj svým dětem.
Nejlepší odborník je ten, jehož si berou za příklad jeho kolegové z oboru.
Mé tajemství úspěchu je sebekázeň, určitá vnitřní pokora, umění naslouchat, učit se od lidí různých profesí.